Ami kérdéses…
Miután a nyáron elfogadott jogszabályok rögzÃtették a feltételeket, az Å‘szi adócsomag végérvényessé tette: 2019-tÅ‘l a bér mellett kedvezménnyel adható juttatások köre radikálisan leszűkül.
Juttatások 2019             Â
HOGYAN TERVEZHETÜNK 2019-BEN?
A nyári és az Å‘szi adócsomag együttes hatására 2019. január 1-jétÅ‘l jelentÅ‘s mértékben szűkülni fog a jelenleg cafeteria keretében vagy azon kÃvül a bérnél kedvezÅ‘bb adóteherrel egyes meghatározott juttatásként, béren kÃvüli juttatásként, illetve adómentesen nyújtható juttatások köre.
A 2018-ban még bér mellett adható juttatások jelentős része jövőre munkabérként fog adózni.
A béren kÃvüli és egyes meghatározott juttatások 2019-es adóterhelését egyaránt befolyásolja a kétkulcsos egészségügyi hozzájárulás eltörlése és a helyébe lépÅ‘ egykulcsos szociális hozzájárulási adó százalékos mértéke (19,5 %), valamint annak 2019 folyamán várható további csökkenése (17,5 %). Kizárólag a béren kÃvüli juttatások adóterhének a számÃtását érinti a 2019-tÅ‘l változó adólapszámÃtási metódus, azaz az 1,18-szoros szorzó eltörlése.
A fentiekben vázolt változásokat számszerűsÃtve: az egyes meghatározott juttatások adóterhelése rövid távon változatlan marad (40,71%), a szociális hozzájárulási adó 19,5 százalékos kulcsával számolva. A béren kÃvüli juttatások adóterhének 34,22 százalékról 34,5 százalékra történÅ‘ átmeneti növekedésével kell számolni mindaddig, amÃg a szociális hozzájárulási adó kulcsa nem módosul. A szociális hozzájárulási adó kulcsának jövÅ‘ év közepén várható 17,5 százalékra történÅ‘ csökkenése az egyes meghatározott (38,35%) és a béren kÃvüli juttatások (32,5%) effektÃv adóterhének csökkenését eredményezi majd.
I. Béren kÃvül juttatások
Kikerül a béren kÃvüli juttatások körébÅ‘l a 100 ezer Ft összegű készpénz-cafeteria, ami jövÅ‘re – értékhatártól függetlenül – munkabérként fog adózni.
Ebben a kategóriában a Széchenyi Pihenő Kártyát adhatják 2019-ben is a munkáltatók, az ideihez képest változatlan feltételek mellett:
– a Széchenyi Pihenőkártya szálláshely alszámla évente 225 ezer forintig,
– a Széchenyi Pihenőkártya vendéglátás alszámla évente 150 ezer forintig,
– a Széchenyi Pihenőkártya szabadidő alszámla évente 75 ezer forintig adható.
Lényegi megkötés, hogy 2019-ben béren kÃvüli juttatást a versenyszférában évi 450 ezer forint értékben – vagy annak a munkaviszonyban töltött napokkal arányos részéig – adhat a munkáltató (rekreációs keretösszeg). Költségvetési szerveknél évi 200 ezer Ft a rekreációs keretösszeg.
Az egyedi és a rekreációs keretösszeget meghaladó utalások jövőre is egyes meghatározott juttatásként fognak adózni.
II. Egyes meghatározott juttatások
JövÅ‘re nem adózhatnak bérnél kedvezÅ‘bben a valamennyi munkavállaló számára azonos feltételekkel és módon, vagy belsÅ‘ szabályzat alapján munkavállalók belsÅ‘ szabályzatban nem teljesÃtményalapon meghatározott köre részére történÅ‘ juttatások (EDENRED Bevásárló kártya, Ezüst Kártya, Arany Kártya, Iskolakezdési Kártya, EDENRED juttatási Kártyák, ajándékutalványok).
Az egyes meghatározott juttatások körébe tartozik 2019. január 1-től:
III. Adómentes juttatások
Az óvodai, bölcsÅ‘dei szolgáltatás térÃtése – 2018-hoz hasonlóan – az adómentes juttatások körébe tartozik. Fontos változást jelent ugyanakkor, hogy a vállalatok nem csak a munkáltató, hanem a munkavállaló nevére szóló számla alapján is adómentesen, összeghatár nélkül számolhatják el a költségeket.
2019-ben adómentességet élvez a sportrendezvényre szóló belépÅ‘jegy, bérlet, valamint a kulturális szolgáltatás igénybevételére szóló belépÅ‘jegy, bérlet, illetve a könyvtári beiratkozási dÃj. KiemelendÅ‘, hogy az adómentesség nem visszaváltható belépÅ‘jegy és bérletek esetében érvényesül a minimálbér erejéig, utalványokra (EDENRED Kultúra és Sport Kártya) az adómentesség nem lesz alkalmazható.
IV. Jövedelemként adózó juttatások
2019. január elsejétől a jövedelemként adózó elemek köre jelentősen bővül. A munkáltatók által gyakran használt juttatások közül ebbe a körbe tartozik
[1] Az összevont adóalapba tartozó jövedelmeknél kedvezőbb adózás az EDENRED kártyák/utalványok tekintetében csak akkor alkalmazható, ha meghatározható az a termék, vagy szolgáltatás, illetve termék- és szolgáltatáskör, amelyben az utalvány felhasználható és az a magánszemélyeknek ki nem osztott utalvány kivételével nem visszaváltható, illetve a juttatással kapcsolatos jogszabályi feltételek teljesülnek.
A fentiekben megfogalmazott szakmai véleményünk, a jelenleg kihirdetett adójogi szabályozáson alapul (ideértve a hatósági értelmezést is). Az RSM Hungary Zrt. nem szavatolja valamely adózási eredmény, vagy következmény elérését, továbbá azt sem, hogy az egyes hatóságok, adóhatóságok jogértelmezése nem tér el az általunk képviselt szakmai véleménytől.
FelhÃvjuk a figyelmet arra, hogy konkrét ügyletek vonatkozásában a követendÅ‘ eljárás csak az adott jogügylet minden körülményének részletes feltárását, elemzését követÅ‘en határozható meg, a helytelen jogalkalmazásért, az ebbÅ‘l eredÅ‘ jogkövetkezményekért, illetve a jogszabályok vagy azok hatósági értelmezésének megváltozásért az RSM Hungary Zrt. felelÅ‘sséget nem vállal.